Tak abyste věděli, začneme pěkně odzadu. Slovo „grand“ je ve španělštině označením nejvyššího šlechtického titulu, tedy hned po panovníkovi a jeho dětech. Francouzi tohle slovo používají pro šlechtické tituly všech úrovní. Grand je tedy šlechtic. Co „Praga“? Že by zkomolený výraz pro naše hlavní město? Jistě, ale hlavně jde o název proslulé značky automobilů, které se u nás vyráběly už od roku 1907. Označení Praga nesly osobní i nákladní auta, motorky, ale také letadla. „Firma Praga vyráběla i speciální auta třeba pro filmaře, sanitky, pohřební či hasičská auta, reprezentativní auta na zakázku pro filmové hvězdy, která existovala v jednom či dvou kusech – ve výsledku Praga vyrobila přes dva tisíce typů aut a strojů,“ říká Emil Příhoda, člověk, který vlastní největší světovou sbírku vozidel a strojů značky Praga. Automobilů této značky má neuvěřitelných sto. No a teď je čas tahle dvě slova spojit. Praga + Grand = legendární automobil, kterému se kdysi přezdívalo „český Rolls-Royce“. Slavné auto, které se vyrábělo od roku 1912. Auto, které tehdy nemělo na silnicích konkurenci. Auto, ve kterém jezdil prezident Masaryk a mnoho dalších slavných lidí té doby. Všechno v chromu a kůži. Jen pro šlechtice ducha, jak se říká. Emil Příhoda také pragovku grand s označením 1918. Praga Grand z roku 1918 je vyzdobená státní vlajkou a prezidentskou standartou. „Jeho majitelem byla Správa kanceláře prezidenta republiky, která auto půjčovala prezidentovi ke služebním jízdám. S ním ve voze jezdila i ochranka v sokolských uniformách,“ popisuje sběratel. Auto pohání čtyřlitrový čtyřválec, ale jeho výkon je na dnešní poměry slabý. Dokáže vyvinout maximální rychlost jen 95 kilometrů v hodině, zatímco dnes jezdí běžně auta s mnohem menšími motory i dvakrát tak rychleji. „Zajímavé je, že Praga Grand má velmi nekvalitní brzdy. Podstatné tehdy bylo jet – komfortní brzdění bylo patrně podružné,“ směje se Příhoda. Auto, ve kterém jezdil i T. G. Masaryk, Příhoda koupil od pravnučky řidiče, který na Hradě jezdil. Vozy Praga Grand se vyráběly do roku 1932. Z továrny během dvaceti let vyjelo 760 automobilů se čtyřválcovým motorem a 300 kousků s osmiválcem. Grandy jezdily maximálně 100 km/h, měřily necelých pět metrů a vážily skoro dvě tuny. Spotřeba se tehdy pohybovala kolem 25 litrů na 100 km. Faeton stál 120 tisíc tehdejších korun, limuzína o deset tisíc víc.

Vybrané produkty - Praga Grand 1918

Lodní vak Praga Grand 1918 – Kožený lodní vak koňakový

Skladem

6400  vč. DPH

Praga Grand 1918 black – Kožená bussines taška černá

Skladem

6900  vč. DPH

Praga Grand 1918 Etue – kožená etue/toaletka na doklady modrá

Skladem

2700  vč. DPH

Praga Grand 1918 Etue – kožená složka na doklady modrá

Skladem

3300  vč. DPH